Notifications
Clear all

Pomoc s tiskem ABS  

  RSS
mic-hal
(@mic-hal)
Active Member
Pomoc s tiskem ABS

Zdravím

potřeboval bych poradit s tiskem ABS. S PLA v podstatě není problém, ale tohle je pro mne zatím hodně těžký oříšek.

Podložka jsem ošetřoval pořádně ať už IPA nebo i acetonem. Zvyšil jsem teplotu podložky na 110°C, rychlost jsem snižoval (100->85->60->50). Ale pořád nic - viz níže (poslední pokus). Prostě se to dříve či později začně takto kroutit. Díky za každou radu.

Posted : 20/09/2019 5:02 pm
Zoltan
(@zoltan)
Moderator
RE: Pomoc s tiskem ABS

Zdravim,

Nepovedlo se mi identifikoat, co to melo byt za model. Zeptam se: začne se to kroutit= odlepovat od podlozky?

Co kalibrace prvni vrstvy a nastaveni z,ok?

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.10.1 RC1, MMU2S, no closed box, Fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.3.4, Prusa Connect Beta

Posted : 22/09/2019 11:12 pm
mic-hal
(@mic-hal)
Active Member
Topic starter answered:
RE: Pomoc s tiskem ABS

Model to není hotový, protože jsem to stopnul, hned, jak se to začalo odlepovat od podložky. Jinak

- kalibrace je v pořádku (PLA tisk bez problému)

prostě se mi nedaří tisk s ABS :/

Posted : 24/09/2019 5:48 am
Zoltan
(@zoltan)
Moderator
RE: Pomoc s tiskem ABS

ABS je choulostivé na teploty i na tu okolní. Zde to vypadá, že se nepodařila první vrstva

Můžu pár otázek?

  • Je to první tisk z ABS? Předpokládám, že ano.
  • Jak dopadla kalibrace první vrstvy?
  • Použil jste nastavení Z? je to kritické - zkuste poslat fotku, jak to vypadá
  • verze firmwaru?
  • předpokládám, že máte i3 MK3/s
  • Jaký slicer používáte a v jakém nastavení? Používáte standardní nastavení? jaké počet venkovních perimetrů máte nastavený? Vypadá to že poslední vrstva je už výplň,ale pod ní není skoro nic. Nebo spíš že počet venkovních perimetrů je nastaven na nulu.
  • jakou výškou vrstvy tisknete?
  • Jaký ABS materiál používáte? Prusament nebo jiný?
  • Jakou podložku používáte PEI nebo texturovanou?
  • jak ji čistíte?
  • použil jste tyčinku lepidla na přilepení?
  • Jak už dlouho tisknete 3D, neboli jakou máte zkušenost  (omluva i to je důležité)_?
  • Podíval jste se na fóru (zejména anglickém) zda podobný probléme neřešili?
  • co se týče fotky nejlepší je vyfotit přímo na tiskárně, ještě před sundáním

Není jisté, že vám já budu schopen pomoct, ale výše uvedené informace budou užitečné pro kohokoliv, kdo se sem podívá a bude chtít pomoct. Zodpovězení otázek je důležité, protože pak to bude víc, než pouhé hádání, a věštění z křišťálové koule 😉 

Přeji hezký den

 

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.10.1 RC1, MMU2S, no closed box, Fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.3.4, Prusa Connect Beta

Posted : 24/09/2019 7:49 am
mic-hal
(@mic-hal)
Active Member
Topic starter answered:
RE: Pomoc s tiskem ABS

Díky za snahu 🙂 Pokusím se odpovědět

Můžu pár otázek?

  • Je to první tisk z ABS? Předpokládám, že ano.
    • není. Jednodušší modely se daly zvládnout, jakmile to ale vyžaduje podpěry, je to většinou dost peklo. Nicméně i tak se něco podařilo, ale úspěšnost cca 20% není dle mých představ. Horší je, že mi to přijde, že nemám tu úspěšnost pod kontrolou, nebo-li že nevím, jaké mé snahy k něčemu byly.
  • Jak dopadla kalibrace první vrstvy?
    • První vrstva je praktivky vždy bez problémů, když dám nižší rychlost a zvýším teplotu podložky na 110
  • Použil jste nastavení Z? je to kritické - zkuste poslat fotku, jak to vypadá
    • Zde si nejsem jistý, co se tím myslí. Po automatické kalibraci tiskárny jsem neměl problém. Z PLA tisknu bez obtíží.
  • verze firmwaru?
    • poslední
  • předpokládám, že máte i3 MK3/s
    • ano
  • Jaký slicer používáte a v jakém nastavení? Používáte standardní nastavení? jaké počet venkovních perimetrů máte nastavený? Vypadá to že poslední vrstva je už výplň,ale pod ní není skoro nic. Nebo spíš že počet venkovních perimetrů je nastaven na nulu.
    • Prusa, aktuální verze, standardní nastavení (0,05 ale to na problému nehraje roli). Perimetry výchozí (3).
  • jakou výškou vrstvy tisknete? 0,05
  • Jaký ABS materiál používáte? Prusament nebo jiný? Prusament
  • Jakou podložku používáte PEI nebo texturovanou? Tu základní, co byla k tiskárně 🙂 Pokud vím, bez textury
  • jak ji čistíte? Isopropyl alkohol, občas Aceton
  • použil jste tyčinku lepidla na přilepení? Ne - to můžu vyzkoušet. Díky
  • Jak už dlouho tisknete 3D, neboli jakou máte zkušenost  (omluva i to je důležité)_? Chápu, začal jsem v květnu a postupně se do toho propracovávám včetně modelování. Do nastavení Sliceru moc nesahám, až na jednoduché věci (límec, výplň atp)
  • Podíval jste se na fóru (zejména anglickém) zda podobný probléme neřešili? - Trochu hledal, ale nenašel.

Díky

M

Posted : 24/09/2019 2:19 pm
Zoltan
(@zoltan)
Moderator
RE: Pomoc s tiskem ABS

Nevidím tam první vrstvu.

To šedivé co je vidět vespod je první vrstva? Pokud ano, jak to ,že jsou jednotlivá vlákna oddělená? Zapomněl jsem se zeptat na průměr trysky a zda souhlasí s nastavením ve sliceru.  

Nastavení Z - špatně jsem se vyjádřil, není to nastavení ale Doladění Z, které lze při tisku měnit tak, aby první vrstva byla opravdu super.

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.10.1 RC1, MMU2S, no closed box, Fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.3.4, Prusa Connect Beta

Posted : 25/09/2019 8:03 am
mic-hal
(@mic-hal)
Active Member
Topic starter answered:
RE: Pomoc s tiskem ABS

Jasně, už rozumím, tohle je zrovna případ tisku modelu, který se dotýkal základny jen velmi málo, takže první vrstva je součástí černého miniblobu. Nicméně problém přetrvává i nadále. Naposledy jsem použil lepidlo i foto-stan a stejně se tisk nepovedl. Nastala deformace, odlepení od podložky a konec.

Tryska - podobně neúspěšný jsem jak s originální 0,4 tak s 0,25.

Doladění Z - první vrstva se tiskne pěkně, jak manuál říká, že by měla vypadat.

Posted : 25/09/2019 2:27 pm
Zoltan
(@zoltan)
Moderator
RE: Pomoc s tiskem ABS

Co takhle přidat obrázek ze sliceru,jak by měl model vypadat? Nejde otočit model, aby se některou stranu více dotýkal. Asi bude potřeba větší límec. Případně rozřezat model a pak slepit. Pokud se bude dotýkat velmi málo podložky, šance, že se odlepí je velmi vysoká 😉 speciálně ABS, které je choulostivé i na kýchnutí u sousedů.

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.10.1 RC1, MMU2S, no closed box, Fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.3.4, Prusa Connect Beta

Posted : 25/09/2019 2:32 pm
mic-hal
(@mic-hal)
Active Member
Topic starter answered:
RE: Pomoc s tiskem ABS

Bylo to tohle. Paradoxní je, že se mi to již jednou povedlo vytisknout...

Jinak, takhle nakřivo je v důsledku rad ostatních, co to tisknuli.

Jinak poslední model, co jsem zkoušel bylo tohle dole. Má to být model, který jeprinter-friendly. Krásná dotyková plocha, lepidlo, stan a nic. Tak se teď tiskne z PLA, ale to holt tak neopracuji :/

Posted : 25/09/2019 3:34 pm
Zoltan
(@zoltan)
Moderator
RE: Pomoc s tiskem ABS

Bylo to tohle. Paradoxní je, že se mi to již jednou povedlo vytisknout...

Jinak, takhle nakřivo je v důsledku rad ostatních, co to tisknuli.

A také to tiskli z ABS? Ten řez ruka,zbraň, část těla a batoh je v jedné rovině? To je ta plocha na podložku? Pokud se ještě osadí límcem … Je pravda,že netuším na čem to leží na podložce. Anebo to je ještě mimo podložku.

Pokud by to mělo být následně opracované (acetonem?) co zkusit vrstvu 0.1 nebo 0.15 mm?

btw. jak vysoká je první vrstva,také 0,05?

Základní problém asi bude přilnavost první vrstvy -> pořádně očištěná podložka (někdo radí i pořádně omýt jarem), co největší plocha (použít límce) a pro ABS pak startovací a průběžná teplota jak podložky tak okolí (někdo tiskne ABS v uzavřené skříni kvůli stabilní teplotě okolí) 

co tohle? https://blog.prusaprinters.org/asa-prusament-is-here-learn-everything-about-the-successor-to-abs/

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.10.1 RC1, MMU2S, no closed box, Fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.3.4, Prusa Connect Beta

Posted : 26/09/2019 8:25 am
Zoltan
(@zoltan)
Moderator
RE: Pomoc s tiskem ABS

Jak vysoka je prvni vrstva, chtelo by to minimalne 0,15 lepe bude 20. Pokud je prvni vrstva  moc nizka nestihne se prilepit a ta druha ji strhne.

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.10.1 RC1, MMU2S, no closed box, Fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.3.4, Prusa Connect Beta

Posted : 27/09/2019 7:03 pm
mic-hal
(@mic-hal)
Active Member
Topic starter answered:
RE: Pomoc s tiskem ABS

Díky za všechny ty užitečné rady!

Výška první vrstvy je již defaultně nastavená na 0,2 jak jsem teď kontroloval (i při tisku 0,05).

Nicméně ASA rozhodně vyzkouším a doufám, že tím se to vyřeší. Do té doby zanechám složité tisky stranou 🙂

Posted : 28/09/2019 7:50 am
Share: