Notifications
Clear all

MK4, PLA - zvednutí rohů u velkého výtisků  

Page 1 / 2
  RSS
errno
(@errno)
Active Member
MK4, PLA - zvednutí rohů u velkého výtisků

Ahoj všichni,

koukal jsem se na to, co se tady už řešilo a nic z toho mi bohužel nepomohlo.

Mám velký výtisk na téměř na celou podložku, cca. 24 x 20 cm (výška 12 cm), a po prvních několika milimetrech se mi výtisk v rozích začne zvedat (deformovat) tak, že se buď roh odlepí od podložky a nebo zůstane přilnavost taková, že se zvedá podložka. Tisk je na nějakých 14 hodin při vrstvě 0,2 mm.

Podložka je v tomto případě originál dodaná s Prusa MK4 - hladká s PEI. Používám 3D LAC.

Podložku jsem zkoušel z jedné i z druhé strany, snížil jsem teplotu v vyhřívání ze 60 na 50 °C, zamezil vzniku průvanu, přidal 3 mm límec a nic. Děje se to stále :-(.

Napadne někoho ještě něco? Protože já už si nevím rady ...

Jirka

Zvednutí podložky s výtiskem Výsledek

Posted : 30/12/2023 5:10 pm
Radim
(@radim-3)
Eminent Member
RE: MK4, PLA - zvednutí rohů u velkého výtisků

Děje se mi něco podobného s PLA i PETG a také jsem nevyřešil. Prý by měl pomoct box, ale zatím jsem nezkoušel ani přes 3D tiskárnu hodit karton. Ale u PLA jsem tedy slyšel názor, že vysoká teplota spíš škodí, tedy když už box, tak nechat dveře otevřené

Posted : 30/12/2023 11:17 pm
errno
(@errno)
Active Member
Topic starter answered:
RE: MK4, PLA - zvednutí rohů u velkého výtisků

Přesně tak jak píšeš: PLA by mělo být náchylné na uzavření prostoru kolem tiskárny.

Udělal jsem si i takový provizorní box, který nemá přední stranu zavřenou a chová se naprosto stejně. Proto jsem zkusil to snížení teploty na podložce, ale bez výsledků :-(.

Posted : 31/12/2023 7:13 am
brk
 brk
(@brk)
Active Member
RE: MK4, PLA - zvednutí rohů u velkého výtisků

V létě jsem několikrát tiskl z PLA cca 25 x 21 cm na boxované Bambu Lab X1 Carbon a identický problém, takže v tomto případě to nevypadá, že by uzavřený box byla výhoda. 3Dlac výtisk udržel, ale neodymové magnety neudržely v rozích podložku. Našel jsem na Printables nějaké plastové úchyty na mou tiskárnu, které by teoreticky měly přidržet podložku i mechanicky, takže už to z podobných důvodů asi někdo řešil, ale nezkoušel jsem to. Mohlo by to teoreticky pomoct. V mém případě to nebylo tak kritické, aby mi ta mírná deformace v rozích až tak vadila.

Co zkusit zpomalit tisk? Já to tiskl v těch největších vedrech, tak jsem si nechtěl doma topit tiskárnou zbytečně dlouho a pak už jsem to neřešil.

Posted : 01/01/2024 7:08 pm
errno
(@errno)
Active Member
Topic starter answered:
RE: MK4, PLA - zvednutí rohů u velkého výtisků

Aha ... tak to je stejný popis mého problému. Bude to tedy vlastnost PLA. Nicméně se zkusím podívat na ty svorky a kdyžtak je zkusím vymodelovat na MK4, pokud to už někdo neudělal, díky :-).

Zpomalení jsem zkusil hned na začátku, dostal jsem se z 9 na 14 hodin, ale efekt bohužel stejný. Každopádně děkuju za tip :-).

Jinak jsem k mému překvapení vypozoroval, že nejmenší "prohnutí" je při teplotě podložky 60°C a největší při 40°C.

Posted : 02/01/2024 7:36 am
gruber
(@gruber)
Active Member
RE: MK4, PLA - zvednutí rohů u velkého výtisků

Já myslím, že jediným řešením je "brim" - límec. Ten to udrží. Pokud se tam nevejde, asi bych překonstruoval objekt, nebo ho rozdělil na více dílů. Ten materiál a technologie prostě mají určité vlastnosti, s nimiž se musí počítat.

Posted : 02/01/2024 8:14 am
gruber
(@gruber)
Active Member
RE:

3 mm límec může být málo. Co taková banalita, jako dokonale čistá a odmaštěná podložka;)?  Že by se zvedla celá podložka? To se mi nestalo, docela mě to překvapuje.

Posted by: @errno

Ahoj všichni,

koukal jsem se na to, co se tady už řešilo a nic z toho mi bohužel nepomohlo.

Mám velký výtisk na téměř na celou podložku, cca. 24 x 20 cm (výška 12 cm), a po prvních několika milimetrech se mi výtisk v rozích začne zvedat (deformovat) tak, že se buď roh odlepí od podložky a nebo zůstane přilnavost taková, že se zvedá podložka. Tisk je na nějakých 14 hodin při vrstvě 0,2 mm.

Podložka je v tomto případě originál dodaná s Prusa MK4 - hladká s PEI. Používám 3D LAC.

Podložku jsem zkoušel z jedné i z druhé strany, snížil jsem teplotu v vyhřívání ze 60 na 50 °C, zamezil vzniku průvanu, přidal 3 mm límec a nic. Děje se to stále :-(.

Napadne někoho ještě něco? Protože já už si nevím rady ...

Jirka

Zvednutí podložky s výtiskem Výsledek

 

This post was modified 4 months ago by gruber
Posted : 02/01/2024 8:24 am
errno
(@errno)
Active Member
Topic starter answered:
RE:

Začínám se s tím smiřovat. Límec jsem právě zkusil použít, ale je tam problém, že ta síla je taková, že se to prostě zvedne s podložkou - to je vlastně vidět na tom prvním obrázku s růžovým výtiskem.

Posted : 02/01/2024 9:12 am
Marián Kyral
(@marian-kyral)
Active Member
RE: MK4, PLA - zvednutí rohů u velkého výtisků

Tak mě napadá, nešlo by tu podložku po určité době lépe zafixovat? Nějaké svorky nebo tak něco?

Případně nějaké další tipy jsou tady: https://help.prusa3d.com/cs/article/krouceni-warping_2011

Posted : 02/01/2024 9:24 am
errno
(@errno)
Active Member
Topic starter answered:
RE: MK4, PLA - zvednutí rohů u velkého výtisků

Už to zkouším. Psal to tady @brk, že na to někde narazil, takže jsem zkusil něco vymodelovat a teď zkouším tisknout s tím :-).

Pokud se to povede, tak to hodím na Printables a tady bych poslal odkaz ;-).

Jinak díky za odkaz, jsou tam dobré rady ... jen škoda, že se pod článkem v diskuzi neozval už autor toho dotazu, protože to je přesně ten problém.

Posted : 02/01/2024 11:24 am
Vojtěch Havelka
(@vojtech-havelka)
New Member
RE: MK4, PLA - zvednutí rohů u velkého výtisků

Pořádně vydrhni podložku jarem pod vodou. 

Posted : 03/01/2024 9:25 am
errno
(@errno)
Active Member
Topic starter answered:
RE: MK4, PLA - zvednutí rohů u velkého výtisků

Bohužel větší límec tam nedostanu.

Odmaštěné to bylo pořádně, ale v 90% případů se místo odlepení výtisku zvedne ta podložka a to nevyřeším zřejmě ničím jiným než nějakou tou svorkou.

Posted : 03/01/2024 12:16 pm
Marián Kyral
(@marian-kyral)
Active Member
RE: MK4, PLA - zvednutí rohů u velkého výtisků

Nebo tiskárnou s větší tiskovou plochou 😉 

Posted : 03/01/2024 1:11 pm
errno liked
errno
(@errno)
Active Member
Topic starter answered:
RE: MK4, PLA - zvednutí rohů u velkého výtisků

To je samozřejmě taky možnost, ale až ta poslední 😆 

Posted : 03/01/2024 6:03 pm
errno
(@errno)
Active Member
Topic starter answered:
RE: MK4, PLA - zvednutí rohů u velkého výtisků

Jinak ty svorky zatím vypadají dostatečně. Ještě je doladím a dám na Printables 😎.

Posted : 03/01/2024 6:09 pm
Radim
(@radim-3)
Eminent Member
RE: MK4, PLA - zvednutí rohů u velkého výtisků

Mě se vždy odlepil výtisk, nikdy se nezvedla podložka. Ale také jsem nikdy nepoužil 3Dlac.

Vytisknul jsem si nový ofuk a asi lepší. Výtisky se mi hlavně zvedaly na pravé straně a přičítám to právě tomu, že ofuk fouká směrem doprava, kde pak dochází k rychlejšímu chlazení. Společně se zdí kolem se mi PETG zatím neodlepil, ale také jsem tisknul jiný model, takže přímé srovnání nemám.

https://www.printables.com/cs/model/698109-improved-mk4-fan-duct-wider

Jen pro zajímavost detail zdi, jak se PETG smršťuje. Tištěno 0,6 tryskou

Posted : 04/01/2024 8:34 am
errno
(@errno)
Active Member
Topic starter answered:
RE: MK4, PLA - zvednutí rohů u velkého výtisků

To máš asi pravdu ... pokud je prostředí kolem různé, tak by to dávalo smysl a navíc tedy u PETG ;-).

Děkuju za ten ofuk, zkusím si ho pak taky vytisknout :-).

Jak jsi napsal to s tou tryskou, tak mě napadlo, že by její průměr možná mohl mít taky vliv. Větší průměr znamená větší průtok plastu a tím i pomalejší ochlazení. Taky u toho mého modelu používám 0,6 mm, ale už jsem tisknul i s 0,8 mm a tam byl jiný tvar, takže to bylo v pohodě.

Posted : 04/01/2024 4:58 pm
David Richter
(@david-richter)
Member
RE: MK4, PLA - zvednutí rohů u velkého výtisků

Používám voda + cukr natřít podložku, vždy a všude.  Drží a funguje. 

 

Posted : 04/01/2024 5:23 pm
errno
(@errno)
Active Member
Topic starter answered:
RE: MK4, PLA - zvednutí rohů u velkého výtisků

To je taky zajímavý způsob.

Ale výtisky přes celou podložku ti asi taky budou zvedat tiskový plát, nebo?

Posted : 17/01/2024 9:02 am
errno
(@errno)
Active Member
Topic starter answered:
RE: MK4, PLA - zvednutí rohů u velkého výtisků

Zdravím po delší době,

ty svorky nakonec na Printables dávat nebudu, protože po dvou týdnech testování se začala na hladkém tiskovém plátu s PEI v těch náchylných rozích odlepovat PEI fólie.

Sice to eliminovalo téměř všechno zvednutí, ale tohle je docela vysoká cena, pokud tisknete pravidelně na celou plochu.

Pokud by to i tak chtěl někdo s MK4 zkusit, tak to můžu poslat tady.

Posted : 17/01/2024 9:09 am
Page 1 / 2
Share: