RE: Zasekávání Materiálu v extruderu
Co to je za rychlost tisku? 0,3 nebo i více? Anebo ty předměty mají takhle vypadat? Co vlhkost filamentu? U tebe bych předpokládal, že v igelitových pytlících se silikagelem.
A pokud to dělá jediný filament, nepodezíral bych tiskárnu. I když v tomto vlákně https://forum.prusa3d.com/forum/original-prusa-i3-mk3s-mk3-general-discussion-announcements-and-releases/multiple-print-failures/
to nakonec vyřešil zbrusu nový hotend.
even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, MMU2S, Prusa Enclosure, Fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI+ Prusalink + Prusa Connect
RE: Zasekávání Materiálu v extruderu
Tohle jelo na standartní PrusaSlicer profil pro PLA, 0,15mm Optimal. Ale je to jedno, profil nebo výška vrstvy na to taky vliv nemá.
Má to takhle vypadat, jsou to takové mini figurky do jedné hry. Jen tam nemá chybět ta jedna vrstva tisku 🙂 Ony tam tedy chybí asi dvě, ale ta jedna je hezky vidět na fotce.
Nový hotend už mám taky pár měsíců v košíku, ale jelikož na stávajícím jsem již měnil heater, termistor a heatbreak, nechce se mi vyhodit další dva tisíce za nový.
No teďka udělám pár cold pullu, prošťouchám trysku a pustím to znovu. Počítám, že už to projde dobře a příští tisk se mi pokazí zase za pár dnů...
RE: Zasekávání Materiálu v extruderu
No tak jsem to trochu přechválil. Po vyčištění jelo hodinu a už zase cvakotéka. No budu to tak dvě hodinky hlídat, vyndávat a zandávat filament, pak půjdu spát a ráno to nejspíš vyhodím a začnu nanovo....
RE: Zasekávání Materiálu v extruderu
@vladimir-s11
Ahoj tak jsem rozebral Extruder a celou dobu tam nebyla teplo vodivá pasta ted už tam je, ale po mé 23h tisku lebky když jsem dal další kousek tisknout tak se zas podělal je možné že musím tiskárně dát vždy jakej čas na odpočinek ?
RE: Zasekávání Materiálu v extruderu
Mno mozna spis procistit trysku doporucenymi zpusoby. Ale nevime co a jak se podelalo. Opet ucpana tryska? Na tom samem modelu, na tom samem miste. To je jako, kdyz nekdo zavola hasice a oznami jim "tady hori" a bez jakekoliv dalsi informace prasti telefonem. 😆
even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, MMU2S, Prusa Enclosure, Fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI+ Prusalink + Prusa Connect
RE: Zasekávání Materiálu v extruderu
Tady například výsledek dnešního tisku. Zhruba ve 3/4 je poměrně pěkně vidět vynechaná vrstva. Tyhle objekty jsou dost malé jen asi centimetr.
No jedine asi s pronterface nebo octoprintem si zaznamenat prubeh teplot a podivat se co ta potvora s tim delala.Na druhou stranu lze tezko identifikovat, jestli ve filamentu nebyla nejaka spina, ktera to zpusobila. Pri dlouhych tiscich je prevdepodobnost vetsi, navic ohrati kolecek bondtechu je pravdepodobnejsi , nekdo to resi pridanim chlazeni motoru bondtechu. Priciniu ucpani muze byt i zmeknuti filamentu u ozubenych kolecek a to pak zpusobuje to preskakovani.
even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, MMU2S, Prusa Enclosure, Fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI+ Prusalink + Prusa Connect
RE: Zasekávání Materiálu v extruderu
Taveni filamentu výše než je zdrávo je jediná smysluplná věc, co mi zůstala jako možný problém. Teplota tisku je stabilní, čára je úplně rovná. Trochu jsem omezil retrakce, ale jestli to pomohlo, těžko říct. Ta fotka těch hvězdiček ukazuje jednu vynechanou vrstvu, protože jsem šel spát. Ale kdybych během tisku ten filament ručně minimálně 10x nevysunul a nezasunul, nevytisknulo by se od začátku výplní (retrakcí) pořádně skoro nic. Dotiskl jsem tenhle bílý nesmysl, dal okamžitě tisknout něco z modrého PLA a bílé ASA a žádný problém. Takže si řeknu, že je to prostě filamentem, jenže pak jednou tisknu z něčeho co jelo v pohodě a podělá se to stejně. Prostě ten bílý s hodně pigmentem je na to přiucpání během tisku nejvíc citlivý, ale stane se to vy výsledku při jakýmkoliv PLA.
A jelikož mě to už nebaví, čas a náklady na neustálé experimentování a tisknutí znovu jsou už výrazně nižší, tak prostě koupím nový hotend a uvidím. Naštěstí ten nový design extruderu celkem dobře umožňuje výměnu hotendu bez většího rozebírání 🙂
RE: Zasekávání Materiálu v extruderu
A co tak snizit delku retrakce jak jsi psal, cim mene roztaveneho filamentu vtahujes zpet, tim mensi je pravdepodobnost ucpani.
even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, MMU2S, Prusa Enclosure, Fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI+ Prusalink + Prusa Connect
RE: Zasekávání Materiálu v extruderu
@zoltan
mě právě během tisku z ničeho nic se ucpe tryska a materiál přestane protékat. a pak to jede na volno málo kdy se to povede že se to samo povolí a takhle to vypadá. není to ve stejné výšce už jsem to zkoušel po 20 a vždy to je jiná výška
RE: Zasekávání Materiálu v extruderu
No já ty retrakce úplně zrušit nechci, spíš bych odstranil příčinu, než omezoval chod. Zvednul jsem Minimum Travel After Retraction z 1 na 5 abych omezil počet retrakcí (při tisku těch malých věcí). Ale jak říkám, rozhodně to problém neodstranilo, těžko říct jestli zlepšilo. Dobré na tom je, že jsem konečně dotiskl tu akci s tímhle filamentem, takže mě to zase chvíli nebude tolik štvát. Škoda, že jsem to nevyfotil. Když dotisku dávku tohodle bílýho, mám vedle tiskárny tak 20 odštípaných 10cm kousků filemantu (odštípnutí starého před novým vložením) a 20 spirálek (ze zavádění). Prostě slušnej bordel.
RE: Zasekávání Materiálu v extruderu
Jo, to je přesně ono. To je Prusament Vanilla White? Ten mi to dělal taky. Nejhorší na to je Plasty Mladeč Béžová. Jenže ten je jeden z mála, který není lesklý a transparentní. Dobře se z něho tisknou věci, co se potom dobarvují.
RE: Zasekávání Materiálu v extruderu
@milo-v
no ale mě to nedělá jen u bíle 😀
RE: Zasekávání Materiálu v extruderu
tak takhle dopadl další pokus
RE: Zasekávání Materiálu v extruderu
@adam-k29
tady je ale už divná i ta zaváděcí linka
even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, MMU2S, Prusa Enclosure, Fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI+ Prusalink + Prusa Connect
RE: Zasekávání Materiálu v extruderu
Potřeboval jsem vytisknout pro známého velký model zubu, prakticky celá cívka filamentu. Vanilla White byla na to ideální. A jelikož jsem už nechtěl zažít to, co předtím, zvolil jsem poslední možnost a vyměnil celý hotend. Zub jak víno, bez jediného záseku. Takže u mě po letech konečně klid 🙂
RE: Zasekávání Materiálu v extruderu
@milo-v
já už taky jsem to zprovoznil ale jediné co stačilo udělat stačilo o 5 stupnu dát víc xD
RE: Zasekávání Materiálu v extruderu
Tak to si dopadl dobře, mě teplota nepomáhala. Zkoušel jsem na 220 stupňů, ale žádné zlepšení a už to začínalo stringovat.
Od výměny jedu na střídačku PLA, PET, ASA a žádné ucpávání ani zasekávání. Maximálně trochu prošťouchnu jehlou, když se to kroutí.
Tak uvidíme, jak dlouho to vydrží.
RE: Zasekávání Materiálu v extruderu
Ahoj všem,
mě se podařilo můj problém s neustálým zasekáváním extruderu vyřešit, snad to někomu pomůže. Největší problémy měl Prusament Galaxy Black, ale během několika málo dalších tisků jsem nebyl schopnej vytisknout jakýkoli PLA. Pokaždé došlo dříve či později k typickému cvakání motoru extruderu.
Vyzkoušel jsem všechno, výměnu trysky, PTFE trubičky, zvýšení teploty hotendu, čištění za tepla, čištění metodou Cold Pull, ale nic nepomáhalo. Dal bych ruku do ohně za to, že celá trasa kudy vede filament byla jako by zrovna opustila továrnu.
Nakonec mi oči otevřela (nikoli vyřešila problém) metoda Cold Pull https://help.prusa3d.com/en/article/cold-pull-mk3s-mk2-5s_2075. Během jejího postupu je potřeba nechat vychladnout trysku z 270 stupňů na pokojovou teplotu a PLA je potřeba celou dobu chladnutí pomalu vytlačovat ven. A dle popisu by to mělo jít až do teploty cca 170 stupňů. Jaké bylo moje překvapení, když jsem při teplotě okolo 230 stupňů musel vyvinout poměrně hrubou sílu za pomoci kleští, abych vůbec ještě kousek filamentu protlačil tryskou.
Podezření tedy padlo na teplotu trysky. Pokus jsem zopakoval a postupoval jsem podobně jako při metodě Cold Pull, pouze s tím rozdílem, že jsem nechal předehřátej hotend na 215 stupňů a tuhle teplotu jsem udržoval. Ručně jsem začal pomalu po milimetrech protlačovat PLA a po chvíli už jsem skoro nebyl schopný ho při téhle teplotě protlačit, ale displej ukazoval stabilních 215 stupňů.
Už jsem měl podezření, že teplotní čidlo špatně funguje a hotend je ve skutečnosti chladnější a proto klade velkej odpor filamentu. Jen tak pro jistotu jsem chtěl zkontrolovat šroubek držící topné těleso v heaterblocku, předehřál jsem hotend, ale dostat do tohohle šroubku zadělanýho od filamentu imbus bylo i tak docela peklo 🙂 Nakonec jsem ho poměrně velkou silou povolil a o jeden závit vyšrouboval a pak poměrně velkou silou hned zpět dotáhl.
Zkusil jsem testovací tisk a spadla mi čelist, od té doby jakýkoli filament bez jediného cvaknutí na standardní přednastavené teploty:)
Nedává to moc smysl, protože heaterblock je konstruován stylem topné těleso -> tyska -> čidlo teploty, takže pokud je teplota na čidle správná, pak z logiky prostupu tepla by měla bejt minimálně stejná teplota na trysce, ale pravděpodobně za určitých situací topné těleso nebylo schopné včas dohřát heaterblock asi kvůli špatnému kontaktu a nastal tento problém. Čidlo ale i tak ukazovalo stabilní teplotu.
Netvrdím, že povolení a dotažení onoho šroubku všem vyřeší tento problém, ale soustředil bych se na všechno možné, co může ovlivnit rozprostření tepla v heaterblocku - dotažení topného tělesa (nebo i potření topného tělesa teplovodivou pastou), kontrola čistoty závitu trysky apod.
Snad to někomu pomůže, než se rozhodne pro úplnou výměnu hotendu, od čehož už jsem taky nebyl daleko.