Notifications
Clear all

Výstupky z tisku  

Page 1 / 2
  RSS
svmartin
(@svmartin)
Active Member
Výstupky z tisku

Zdravím,

vlastním rok Prusa Mini a zatím bez problému. Poslední dobou se mi ovšem na tisku začínají objevovat podivné "výstupky", se kterými si nevím rady - viz přiložené fotografie. Výstupky jsou především v zaobleních, rovné části jsou v pohodě.

Používám Prusa Slicer a defaultní nastavení, žádné vlastní úpravy nastavení.

Díky moc za rady,

Martin

Posted : 09/10/2021 7:33 pm
Kalimero
(@kalimero)
Reputable Member
Re: Výstupky z tisku

Z fotky nepoznám materiál ani výrobce filamentu. Zdá se, že výstupek je vždy jeden ve vrstvě a výstupky vypadají stejně, jedná se tedy pravděpodobně o šev. Na prvním objektu výstupky nevidím, buďto jsou zezadu, nebo je fotka neostrá, nebo tam nejsou, což by mohlo souviset s lepším chlazením této strany. Jelikož od včerejška ráno mrzne, možná jste příliš zatopil. Není uvedeno, jestli jde o profil DETAIL, QUALITY, SPEED nebo dokonce DRAFT. Zkusil bych zvolit pomalejší profil, tedy DETAIL nebo QUALITY, akcelerace i retrakce se lépe zvládá.

OnShape, PrusaSlicer, MINI, PETG; engineer; I am not an employee of Prusa.

Posted : 10/10/2021 6:02 am
svmartin
(@svmartin)
Active Member
Topic starter answered:
Re: Výstupky z tisku

Doplňuji chybějící informace: tisknu PLA (Plasty Mladeč), tiskárna je v boxu - tedy okolní teplota nemá vliv.

Parametry tisku: 0.2mm QUALITY, infill 20%

Potvrzuje to Vaší domněnku? Jedná se o problém nastavení tisku nebo to může být i hardwarem tiskárny?

Posted : 10/10/2021 6:37 am
Kalimero
(@kalimero)
Reputable Member
Re: Výstupky z tisku

Je to tedy tak, že dva ze tří stejných objektů mají vyhřezlý šev a třetí objekt je v pořádku? Čím jiným se ten třetí objekt liší, než chlazením?

PLA nepotřebuje tisk v boxu. Jaká je v boxu při tisku teplota?

OnShape, PrusaSlicer, MINI, PETG; engineer; I am not an employee of Prusa.

Posted : 10/10/2021 10:13 am
svmartin
(@svmartin)
Active Member
Topic starter answered:
Re: Výstupky z tisku

Bohužel, všechny objekty mají tento problém - jen ten první má výstupky na druhé straně. Problém se objevil i při tisku jednoho objektu samostatně.

Bohužel úplně neumím odpovědět na teplotu v boxu - sice tam teploměr a vlhkoměr mám, ale moc to nekontroluji. Vzhledem k tomu, že mě hodnoty neupoutaly, myslím, že je tam max 25°C...

Tisknu občas i z ABS a PETG. Box mám jen kvůli umístění tiskárny - není to z tiskových důvodů.

Posted : 10/10/2021 6:33 pm
Kalimero
(@kalimero)
Reputable Member
Re: Výstupky z tisku

Jestliže je závada stejná na všech výtiscích, tak se dostává do hry i mechanický problém. Tedy nějaké zakmitání na začátku nebo konci vytlačování perimetru (akcelerace). Co řemeny? 

Předpokládám tedy, že je použit odladěný profil pro použitý filament.

OnShape, PrusaSlicer, MINI, PETG; engineer; I am not an employee of Prusa.

Posted : 11/10/2021 1:23 pm
Kalimero
(@kalimero)
Reputable Member
Re: Výstupky z tisku

Tento návod by mohl pomoci: https://help.prusa3d.com/cs/article/ghosting_1801

OnShape, PrusaSlicer, MINI, PETG; engineer; I am not an employee of Prusa.

Posted : 12/10/2021 10:35 am
svmartin
(@svmartin)
Active Member
Topic starter answered:
Re: Výstupky z tisku

Děkuji! Vyzkouším a dám vědět.

Posted : 12/10/2021 10:49 am
svmartin
(@svmartin)
Active Member
Topic starter answered:
RE: Výstupky z tisku

Bohužel dotažení řemenů nepomohlo (byly trochu povolené) - zkusil jsem dva tisky, jeden ještě s větším dotažením a bez rozdílu 😐 .

Edit: přiložena fotka

Posted : 13/10/2021 7:21 pm
Kalimero
(@kalimero)
Reputable Member
RE: Výstupky z tisku

A máte opravdu v Prusasliceru v Nastavení tiskárny/Extruder 1/Retrakce zaškrtnuto Retrakce při změně vrstvy? Je to defaultní nastavení. A jakou máte tamtéž nastavenou Vzdálenost? Cuká v tom místě filament skutečně zpátky? Nemáte na pohyblivých částech tiskárny navíc umístěné nějaké předměty, které zvyšují setrvačnost?

OnShape, PrusaSlicer, MINI, PETG; engineer; I am not an employee of Prusa.

Posted : 14/10/2021 10:03 am
svmartin
(@svmartin)
Active Member
Topic starter answered:
RE: Výstupky z tisku

Přikládám printscreen nastavení. Jestli cuká filament zpět, musím vypozorovat - ozvu se.

Na tiskárně nic přidaného mechanicky (ani elektricky) není.

Děkuji za ochotu můj problém řešit!

Posted : 14/10/2021 11:26 am
Kalimero
(@kalimero)
Reputable Member
RE: Výstupky z tisku

Nastavení se zdá v pořádku. Dělá to i s jiným filamentem (Prusament)?

Nemáte náhodou omylem na tiskárně nastaven PETG?  Ale to je asi blbost.

OnShape, PrusaSlicer, MINI, PETG; engineer; I am not an employee of Prusa.

Posted : 14/10/2021 12:30 pm
svmartin
(@svmartin)
Active Member
Topic starter answered:
RE: Výstupky z tisku

Mám jen Plasty Mladeč bohužel. Tiskárna je nastavena na PLA, tím to nebude...

Už fakt nevím - prošel jsem všechny šrouby a dotáhl je, dokonce vyměnil trysku.

Včera vyšel update FW na 4.3.3, tak jsem to provedl, pak i factory reset a rekalibraci první vrstvy. Nic nepomohlo...

Retract při změně vrstvy reálně funguje. Jen nevím, zda je normální, že při retractu popojede i osa Z o kousek nahoru?

Posted : 16/10/2021 3:11 pm
Kalimero
(@kalimero)
Reputable Member
RE: Výstupky z tisku

Ano, osa Z poskočí nahoru, parametr Zvednout Z.

Někde je něco jinak, než předpokládáme. Odladěné profily počítají třeba s nižší teplotou okolí tiskárny. Asi bych začal snižováním teploty tisku o 5 stupňů.

OnShape, PrusaSlicer, MINI, PETG; engineer; I am not an employee of Prusa.

Posted : 17/10/2021 11:53 am
svmartin
(@svmartin)
Active Member
Topic starter answered:
RE: Výstupky z tisku

Výsledky teplotních testů:

- tisk s uzavřeným boxem = teplota okolí do 30°C
- tisk s otevřeným boxem = teplota okolí do 25°C

- tisk s otevřeným boxem a teplotou hotendu 210°C na první vrstvu a 205°C na zbytek (o 5°C méně) nepřineslo žádnou změnu 😕 

Teplotu podložky jsem neměnil.

Posted : 19/10/2021 7:46 am
svmartin
(@svmartin)
Active Member
Topic starter answered:
RE: Výstupky z tisku

Dnes vyzkoušen tisk s jiným materiálem - PLA+ od Plasty Mladeč. Výsledek stále stejný:

Nějaký nápad? Díky.

M.

Posted : 27/10/2021 3:56 pm
svmartin
(@svmartin)
Active Member
Topic starter answered:
RE: Výstupky z tisku

Ještě mě napadlo vytisknout základní tvary: kvádr, kvádr se zaoblením a válec (vše výška 10mm):

- kvádr je bez výstupků, ale jsou patrné "vystouplé" rohy
- kvádr se zaoblením je po celém obvodu v pořádku mimo strany na fotografii, kde jsou opět výstupky
- válec je po celém obvodu v pořádku mimo strany na fotografii, kde jsou opět výstupky

Posted : 27/10/2021 5:15 pm
Milos V.
(@milos-v)
Prominent Member
RE: vystupky

Ty výstupky je jednoznačně šev. Toho se u kulatého objektu jen tak nezbavíte. Zkuste si změnit nastaveni pro švy (Layers and perimeters - Advanced - Seam position), třeba na Aligned nebo Rear. Aspoň to nebude všude po objektu.

Objekty s hranami jsou na to jednodušší, šev se schová do hrany. Není to tak vidět. Ovšem na fotce kvádru je poměrně silný ghosting,takhle by to vidět být nemělo. Takže viz návod nahoře.

Šev = místo, kde tisk vrstvy začíná / končí. 

https://help.prusa3d.com/cs/article/pozice-svu_151069

 

Posted : 27/10/2021 10:15 pm
Kalimero
(@kalimero)
Reputable Member
Šev

Poslední dobou se mi ovšem na tisku začínají objevovat podivné "výstupky"

Tato věta mě zmátla, mylně jsem předpokládal, že došlo ke zhoršení.

OnShape, PrusaSlicer, MINI, PETG; engineer; I am not an employee of Prusa.

Posted : 28/10/2021 7:07 am
Milos V.
(@milos-v)
Prominent Member
vystupky

Ono ty výstupky nemusí být tak moc vidět. Pokud vezmeme, že tyto nechtěné věci způsobuje větší množství filamentu, které se v tom místě nastřádá. Obvykle u švu to bude malé množství filamentu, které z trysky "vyteče" během přesunu. Toto by měla korigovat ta retrakce. Ale, některé filamenty hold vytékají samovolně trochu více než jiné. Například pokud tisknete PLA Mladeč na profilu Prusament PLA, je teplota trysky 215°C. Takže bych zkusil snížit teplotu na 210°C, případně použít profil Prusa PLA. To větší vytékání filamentu by bylo krásně vidět při nahřívání tiskárny. Jestli povyleze cancourek pár milimetrů dlouhý, nebo 5 cm dlouhý. Další důvod by mohl být větší extruze, na zkoušku by třeba šlo snížit multiplikátor extruze, nebo jen při tisku trošku snížit tok filamentu v menu. Třeba o 5%. Může to mít jiné dopady, ale alespoň bychom viděli, zda s zmenšila viditelnost těch švů.

Posted : 28/10/2021 8:19 am
Page 1 / 2
Share: