Notifications
Clear all

Problémy s očištěním na začátku tisku  

  RSS
ondravojta
(@ondravojta)
New Member
Problémy s očištěním na začátku tisku

Zdravím.

Chtěl bych vás požádat o radu, co by mohlo být špatně. Jsem úplný začátečník, mám zatím vytištěno cca 30 modelů, něco načteno, ale narazil sem na problém, který se mi nedaří odstranit.

Tisknu na MINI, kterou jsem dostal předsloženou. Vše je původní. Tisknu s Prusament PLA. Tiskána od prvního zapojení tiskla perfektně. Pak ale jednou došlo k utržení modelu z podložky a vznikl chumel filamentu, který se nalepil všude kolem trysky. Vše jsem se pokusil co nejlépe očistit. Poslední zbytky z trysky jsem seškrábal při zahřáté trysce dřevěným párátkem. Vše se nyní zdá čisté.

O té doby ale mívám problémy v začátku tisku. Při zahřívání dojde k mírnému vytečení filamentu (mám pocit, že se dříve téměř nedělo). Při úvodní lince se ale obvykle nestihne vše očistit a pokud je model malý, tak se problémy táhnou i přes celý obrys a případně i do začátku první vrstvy, kde odpadne "cucek" filamentu a poškodí první vrstvu. Pak už tiskárna tiskne krásně. Navíc mi přijde, že se to postupně spíše horší. Prvotní linka na kraji podložky bývala dříve opravdu tenká linka po celé délce. Nyní je to poměrně tlustá čára (cca 1 mm), která se na standardní šířku (tenkou linku) nedostane ani na konci.

Zkoušel jsem udělat cold-pull. Dočišťovat trysku zvenku, ale nic nepomáhá. Problém je ale vždy jen na začátku. Poté již tiskárna tiskne perfektně včetně zbytku první vrstvy.

Předem děkuji za rady.

Posted : 08/04/2022 7:36 am
ondravojta
(@ondravojta)
New Member
Topic starter answered:
RE: Problémy s očištěním na začátku tisku

Pro ilustraci přidávám fotku z kalibrace první vrstvy. Tentokrát se problém vyřešil v rámci úvodní linky, ale vidět to asi je. Linka ani není moc linka jako spíš "vylitý filament". Ten cucek ale často odpadne až v první vrstvě modelu. Před začátkem tisku jsem přebytečný filament uštípl, aby z trysky nic neviselo.

 

Posted : 08/04/2022 4:54 pm
Lanex
(@lanex)
Active Member
RE:

Z mého pohledu se mi zdá, že máš první vrstvu nakalibrovanou moc vysoko. Zkusil bych snížit. K cold-pull bych zatím důvod neviděl. Ten je potřeba až při jiných, drsnějších problémech. Spousta věcí se dá vyřešit bez hrubého zásahu. Tvá první vrstva mi připadá tak na 0,5 mm, to je moc. Měla by být 0,2 cca.

This post was modified 6 months ago 3 times by Lanex
Posted : 08/04/2022 11:24 pm
ondravojta
(@ondravojta)
New Member
Topic starter answered:
RE: Problémy s očištěním na začátku tisku

Děkuji. Zkusil jsem ji posunout o trochu níž a to očištění před začátkem tisku je díky tomu asi o něco lepší. I tak je to ale asi trochu o náhodě, resp. o tvaru obrysu modelu, jestli se cucek filamentu stihne utrnout včas nebo až někde v rámci první vrstvy modelu, kterou poškodí. S tím jsem ze začátku vůbec nemíval problémy.

Nejsem si jistý, jestli se to dřív chovalo stejně nebo jinak, ale zdá se mi, že mnou popisovanému problému jde tiskárna trochu naproti. Bezprostředně před tiskem se zahřívá v pravém spodním rohu podložku těsně nad podložkou. Tam dojde k vytečení filamentu a vzniku cucku, který se díky nízké poloze hlavy motá na podložce a někdy nalepí na trysku. Pak hlava jede těsně nad podložkou na levou stranu. Po cestě někdy část filamentu utrousí. V levém rohu začne směrem vpravo (zpět) tisknout první linku. Někdy při tom ještě sebere ten filament, který předtím odpadl a nalepí se na trysku.

Přijde mi, že toto manévrování těsně nad podložkou v začátku tisku není úplně ideální. Je to takt normální?

Používám Prusa Slicer.

Děkuji.

Posted : 12/04/2022 6:47 am
Share: